Zanieczyszczenia powietrza – krótkowzroczność cywilizacji i długofalowe skutki

Zanieczyszczenia powietrza większości z nas kojarzą nam się ze spalinami generowanymi przez samochody i dymami z pieców starej generacji, którymi ogrzewamy domy i inne budynki. To naturalne skojarzenie, bo z tymi właśnie zanieczyszczeniami mamy bezpośredni kontakt, to one są dla nas uciążliwe. Mało ludzi ma świadomość, jak wiele zanieczyszczeń powietrza – i nie tylko – generuje lotnictwo. To właśnie krótkowzroczność cywilizacji, która będzie mieć długofalowe skutki.

Emisja CO2 przez samoloty pasażerskie i towarowe

Z usług lotnictwa korzysta około 3% ludzkiej populacji. To pozornie niewiele, prawda? A jednak oficjalnie podaje się, że każdego dnia ok. 25.000 samolotów pasażerskich i towarowych wykonuje ok. 170.000 lotów. Statystyki, do których możemy dotrzeć w różnych źródłach, nie obejmują lotnictwa wojskowego. Liczba wykonywanych lotów maszyn pasażerskich i towarowych wzrasta o około 6% rocznie. Spaliny wytwarzane przez samoloty to na dzień dzisiejszy rocznie ok. 800 milionów (!) ton szkodliwego dla naszego środowiska i zdrowia dwutlenku węgla, CO2. To ogromne ilości zanieczyszczeń, które nie znikają gdzieś w wysoko i mają wpływ na naszą planetę.

Co my możemy zrobić, by przyczynić się do poprawy jakości powietrza?

Jako organizacja ekologiczna apelujemy, by powstrzymywać się od korzystania z usług lotniczych zawsze, gdy jest to możliwe. Jeśli czeka nas na przykład podróż z Krakowa do Warszawy, zaplanujmy sobie dłuższą, ale bardziej ekologiczną podróż koleją. Zapłacimy mniej, a do tego dołożymy swoją cegiełkę do walki z zanieczyszczeniami powietrza. Lotnictwo bardzo wyraźnie przyczynia się do globalnego ocieplenia i co ciekawe, samo odczuwa już jego skutki. Gdy temperatura powietrza przekracza granicę 46 st. C, staje się ono rozrzedzone, a wówczas samoloty nie mogą startować. Podejmujmy na co dzień świadome decyzje i dbajmy o środowisko, w którym żyjemy. Myślmy przyszłościowo, by nie doprowadzić do samo wyniszczenia gatunku homo sapiens.